Skip to main content

Novoročná výzva POŠKODENÝCH VLASTNÍKOV PÔDY A LESOV

Novoročná výzva POŠKODENÝCH VLASTNÍKOV PÔDY A LESOV NA SLOVENSKU
Vláde Slovenskej republiky a poslancom Národnej rady Slovenskej republiky  
    My poškodení vlastníci pôdy a lesov na Slovensku (poškodení v konaniach štátnych orgánov v oblasti reštitúcií, ZRPS a ROEP, niekde aj v pozemkových úpravách), pôvodní vlastníci žiadame všetkých Vás, ktorí budete v najbližších dňoch hlasovať o prijatí zákona Zákona z 27. novemba 2019, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnou radou Slovenskej republiky (ďalej len „novela“),  
aby ste prejavili záujem o základné potreby ľudí, pôvodných obyvateľov – vlastníkov a dedičov, ktorých práva sú roky porušované zo strany štátnych inštitúcií.
    Sme žiaľ sklamaní vlažným prístupom Vás – poslancov národnej rady ako aj verejných činiteľov ústredných orgánov štátnej správy. Máme žiaľ pocit, že náš hlas je Vám platný len pri voľbách do NR SR, ináč je nepotrebný.  
Na Slovensku je dovolené porušovať naše ústavné práva v prípade ak to nevyhovuje užšej skupine občanov, ktorej v hľadáčikoch záujmov sú naše pozemky, naša pôdy, naše lesy, naša dedovizeň! Žiaľ, aj v tomto rozhodujú peniaze a naša slovenská pôda nie je chránená ani v ústave SR a stáva sa terčom záujmov zištných skupín. Stačilo!
    Sme sklamaní a znechutení Vašim latentných prístupom pretože štát, ktorý nechráni svoj pôdu – živiteľku a svojich občanov, ktorí ju chrániť chcú, si nezaslúži nazývať sa štátom!
    Pred schvaľovaním novely Vás na základe zistených nedostatkov, že existuje množstvo chybných rozhodnutí ROEP, ktoré mali zosúladiť evidenciu pozemkov podľa PKV (pozemnoknižných vložiek, ktoré nahrádzali LV - listy vlastníctva) s mapou určeného operátu a ktoré majú byť PODKLADOM PRE POZEMKOVÉ ÚPRAVY (niektoré sú vydané aj v rozpore s morálnym pohľadom), kedy sa pochybilo v procesných záležitostiach, opomínaním účastníkov konania, pri výbere kvalifikovaných ľudí v komisiách, pričom aj najvyššie súdy SR vytýkajú úradom nedostatočnú informovanosť, pričom dodnes ľudia netušia, že počas ROEP a následnej lehoty si mali skontrolovať pozemnoknižné vložky ako aj stav neznámych a nezistených vlastníkov, na ktoré majú dedičské právo. Na Slovensku je neprijateľné množstvo neuspokojených reštitučných nárokov, čo vyplýva aj zo Správy o zbytočných prieťahoch v reštitučných konaniach k poľnohospodárskej a lesnej pôde ombudsmanky Dubovcovej: www.vop.gov.sk/files/spr_restitucie.pdf ,  
z Mimoriadnej správy o skutočnostiach nasvedčujúcich závažnému porušeniu základných práv a slobôd konaním niektorých orgánov ombudsmanky Patakyovej www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx  
a z časti Vlastnícke právo a právo na priaznivé životné prostredie – na str. 35 – 43 v Správe o činnosti verejného ochrancu práv za obdobie roka 2017 v časti Vlastnícke právo a právo na priaznivé životné prostredie www.google.com/url  
a keďže uvedená novela znemožní nápravu krívd na vlastníkoch pôdy a lesov na Slovensku, ktoré mali byť už vyriešené zákonmi :
-    Č. 229/1991 o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku (1. Reštitučný zákon)  
-    č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (2, reštitučný zákon),
-    č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom,
žiadame Vás, aby ste prijali opatrenia/vylepšenia - pozmeňujúce návrhy zákona
1.    Prijmite pozmeňujúci návrh, aby bolo počas pozemkových úprav možné zrevidovať a opraviť všetky nedôvodné, sporné a zmätočné rozhodnutia ZRPS a ROEP, ktoré slúžia ako PODKLAD PRE POZEMKOVÉ ÚPRAVY boli vydané podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov – ak existujú dôkazy, že je ich potrebné zrevidovať, nakoľko na opravu chýb ROEP nestačí katastrálny zákon – treba to riešiť aj v zákone o pozemkových úpravách. Takéto rozhodnutia zrevidovať v urýchlenom správnom/odvolacom konaní počas konania pozemkových úprav, pričom prvostupňový orgán pre vydanie takéhoto rozhodnutia by bol kvôli objektívnosti Odbor opravných prostriedkov v sídle príslušného kraja.
2.    Doručovanie do vlastných rúk v prípade väčšieho počtu účastníkov konania – ak historicky vychádza, že je to urbár, tak doručovať výboru pozemkového spoločenstva v súlade so zákonom č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách výboru, ktorý zastupuje členov pozemkového spoločenstva.
3.    Autoremedúry sporných rozhodnutí štátnych úradov počas pozemkových úprav.
4.    Dohľad súdov nad pozemkovými úpravami.
5.    Prideľovanie/navrátenie pozemkov občanom, ktorí spĺňajú nároky na reštitúciu podľa Zákona 229/1991 o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku alebo podľa Zákona č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov. Rozhodnúť o reštitúciách v urýchlenom správnom/odvolacom konaní počas konania pozemkových úprav, pričom prvostupňový orgán pre vydanie takéhoto rozhodnutia by bol kvôli objektívnosti Odbor opravných prostriedkov v sídle príslušného kraja.
6.    Prideľovanie/navrátenie pozemkov občanom prípade preukázania nezákonných prevodov na štát/iné osoby. Rozhodnúť o náhrade/navrátení v urýchlenom správnom/odvolacom konaní počas konania pozemkových úprav, pričom prvostupňový orgán pre vydanie takéhoto rozhodnutia by bol kvôli objektívnosti Odbor opravných prostriedkov v sídle príslušného kraja.
7.    Ak sa počas pozemkových úprav zmení tvar pozemku, číslo, prípadne aj druh treba počítať aj s rušením nájomných zmlúv počas pozemkových úprav. Ak je cieľom tohto zákona v konečnom dôsledku zvýšiť záujem vlastníkov o pôdu, každý by mal mať právo rozhodnúť sa, či chce na scelených pozemkoch hospodáriť alebo nie. Na východe, Orave chcú žiť ľudia z pôdy a úrady im robia problémy! Pôda je výrobný prostriedok, dá sa z nej žiť a zväčší sa záujem hospodáriť na svojom. Je tu zjavné porušenie princípu rovnosti v prípade, ak sa po scelení pozemkov neprizná toto právo vlastníkom, ktorým bolo toto právo odňaté počas histórie.
 
Nech štát vyrieši krivdy, ktoré spôsobil svojimi konaniami na základe predložených listinných dôkazov a skutkového stavu. Krivdy z minulosti nie je treba prenášať do budúcnosti. Keď to spôsobil štát – nech to štát vyrieši maximálne objektívne. Sme presvedčení, že uvedené opatrenia prispejú k minimálnej zaťaženosti našich súdov a zároveň ich odbremenia.  
 
Stotožňujeme sa s pani prezidentkou hlavne s jej vyjadrením ku „komplexnej prepracovanosti“ – Časť III. Jej rozhodnutia č. 5418-2019-KPSR o vrátení zákona z 27. novemba 2019, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,  
avšak pani prezidentka sa nezaoberala reštitúciami a ani kvalitou podkladov ROEPov pre pozemkové úpravy.
    Zároveň by sme radi požiadali o osobné stretnutie a prejednanie našich požiadaviek ešte pred rokovaním.
Za poškodených vlastníkov pôdy a lesov na Slovensku združených v petícii a iniciatíve „Naša pôda – dedovizeň“ www.nasapoda.sk
 
S pozdravom Mgr. Mária Stieranková

Komentáre (0)

Žiadne komentáre

Nový komentár